tisdag 28 december 2010

Vårt värde


Jag är en notoriskt P1-lyssnare! Man lär sig så mycket som man inte visste att man ville veta:)
(Och jag är ingen bra musik-lyssnare... En del klassiskt och många delar lovsång här bara..)

Men idag började jag verkligen fundera...

Jag hörde "Kropp och själ" under förmiddagen. Intressant men också fruktansvärt hemskt!

Man talade om arbetets vikt för människor. Och jag kan väl hålla med om att arbetet kan vara viktigt. Men när man säger att arbete/yrke "ger identitet" och talar om att den som är förtidspesionerad/arbetslös inte har någon... Då går jag "i taket"!! (Trots en mycket fin historia om en funktionshindrad kvinna som gladdes över att kunna tala om var hon arbetade,)

Kanske tänker ni nu att "Ja - det är klart! Du är ju själv förtidspensionerad! Såklart du måste försvara det!" . Men jag kan lova er att jag skulle gjort det även när jag hade arbete.

Jag röstar borgerligt, men ibland ångrar jag det. Detta med "arbetslinjen" dras väl långt ibland. Det är väl det som gör att människor resonerar som de gjorde i programmet idag - att ditt enda värde ligger i ditt arbete.

NEJ! Du är värdefull just som bara den du är! Om du se'n är mor, far, dotter, son, hemlös eller kung... Det spelar ingen roll! Du är DU! Och sååå viktig och värdefull för just den du är.Låt ALDRIG någon försöka intala dig något annat!

Allt gott!
Eva

1 kommentar:

Team Nelson / Ordringen. sa...

I Sverige (jag vet inte hur det är utomlands) frågas det nästan omedelbart :.. och vad jobbar du med då?
Kanske kommer det från överflödets tid när alla "behövdes" i arbetslivet och en som inte jobbade blev misstänkliggjord - är du lat?

En människas värde ligger naturligtvis inte där.
Några kanske verkligen har sin identitet kopplat till jobbet, det är där de kan få ut max av sin personlighet men ytterst få har ju möjlighet att få jobba med något som ligger dem varmt om hjärtat.För de flesta är ju jobbet ett slitgöra för att få ihop pengar till mat och hyra.

Att som i ditt fall vara förtidspensionär och brinna för människor som har det svårt och i din tros anda verka för att andra ska ha det bra, det är oändligt mycket större än att stoltsera med en titel.

Ha det bra ikväll
Ulf