måndag 18 april 2011

Måndag plus...

Det där förra inlägget... Skulle ha publicerats nu, men ibland får jag nååågot brått:)

NU har jag i alla fall börjat spela det som för mi i mycket är Påskens musik: "Jesus Christ Superstar"!

Jag är verkligen en "sucker" när det gäller sådan musik! Opera, hårdrock, jazz... Älskar det!

Och i just denna musikal, JCS alltså, finns flera underbara partier.

Nu tänker jag på en del som vi i dagens samhälle verkligen borde ta till oss - när Jesus rensar templet. När han slänger ut månglarna och påminner oss om vad templet (idag kyrkan) faktiskt är till för.

Det väcker en hel del tankar hos mig om detta med den svenska "folkkyrkan". Hur den nye (s)-ledaren går in i kyrkan men säger "Jag tror inte på Gud, men på kyrkan."

Jag erkänner gärna att jag hellre ser en kyrka som går mer åt sidan "Släng ut månglarna!" än "Det är så gulligt!"

OM kyrkan ska vara just kyrka och följa Jesus... Då blir den inte särskilt bekväm! Herren var allt annat än "bekväm"! Han bråkade och stökade och var en otrolig revolutionär! Han var en revolutionär som stred för  det som är viktigt i livet.

Och det ÄR inte att kunna handla så mycket du orkar...

BRY dig!

Allt gott!
Eva