lördag 21 maj 2011

Att växa i tro

Hmmm.........

Inte lika enkelt längre.

Så enkelt att skriva om påskens glädjebudskap, men nu då? "Att växa i tro".  Vad gör/hur gör man då?

Hur blir man "vuxen" i tro?

Jag tror att jag fick en i alla fall delförklaring nyligen. Men innan jag återger den måste jag tala om den som nu framträder mer och mer i Jesu tal; "Hjälparen"!

Så kallar Jesus honom, den Helige Ande. Och så vill jag helst kalla honom också. Men han är här hemma också kallad "retstickan", "Guds clown-sida" och "galenpannan"...

Jag vet att många skyggar för kristendom delvis pga detta med "3-delad" Gud (och så går de till buddism, men 1000-tals "gudar"...). En präst som arbetat mycker med flyktingar (inte för att konvertera, bara förklara!) sa' att han använt vatten som förklaring. Vatten kan vara flytande, strömmande, stilla eller farligt hotande. Det kan vara is eller snö, Det kan vara regn eller dimma.

På samma sätt kan naturligtvis Gud anta olika skepnader!

"Den där" Helige Ande...

Ofta kallad "DHA"... Har han nå't att göra med detta att "växa i tro"?? Joooo - jag tror det! Alldeles väldigt mycket t.o.m.!

Jesus äger "Jag ska sända hjälparen!" Och hjälparen, det är Anden det!

Och här vi beviset på att Gud har humor!!! Och att han gillar att överraska...

Själv var jag på en releasekonsert för ett kristet band... Det var under första tiden i Bibelskolan och jag var fortfarande... ska vi säga "skeptisk", till en del i denna del av svenska kyrkan.

Jag minns idag inte vem predikanten var. Men jag minns väldigt väl att denna pastor ville att alla som hade något som tyngde skulle ta ett kliv ut i gången för gemensam förbön.

Skulle jag? Nähä!!! Inte jag inte! Skulle det va' bra för??? ALDRIG I LIVET!!!

Och så stod jag där.....

Det var inte en frälsning. Gud för det Han är och Jesus trodde jag ju redan på. De var redan i mittt hjärta. Men den där Anden...

Jag tror att han kanske ville bevisa sin existens lite extra. Det må låta konstigt i många sekulära öron, men att ta hjälp av den Hjälpare som Jesus talar om idag är faktiskt alldeles väldigt bra! Särskilt här i Sverige sägs det ibland att man har "Luther på axeln" när man tvekar att göra något som egentligen inte är helt ok.

Det är inte Luther! Det är den där gulliga, ibland stränge, den ständige vännen som tröstar dig, skrattar med dig. gråter din gråt...och retas! (Jo V - jag kommer ihåg SLkortet som var borta och se'n där... )

Den helige Ande är, som Jesus säger, ffa "hjälparen". Han översätter alla våra taffliga böner till för Gud begripliga ord. Han är den som "svirrar runt" och tar sig in i människors hjärtan och leder till Jesus och Gud.

"Samvete"   jo. jag har tänkt så också. Men som jag beskrev ovan finns det fler anledningar till att jag ser DHA som en av min bästa vänner.

Attans besvärlig! Håller på med "practical jokes" som jag hatar !!! Och retas med det ena och det andra.

Vad han framför allt gör är att peka på Gud och vara just Hjälparen i våra kontakter med Fadern och Sonen. Han kan nog kännas lite "vag" för många, men jag vet att jag inte är ensam om att verkligen ha fått erfara honom som varande till stor hjälp.

Allt gott!
Eva

Inga kommentarer: