söndag 5 juni 2011

Hjälparen kommer


"Hjälparen" - det är den Helige Ande det.

Svår att beskriva, tycker jag. Visserligen har jag en hel del egna erfarenheter av vad den i treenigheten som ofta kallas DHA kan göra ( "ställa till med" känns det som ibland ska erkännas...) men det är inte alltid sådant som ska eller kan berättas hur som helst... Kanske kommer en del exempel vid något tillfälle, men det måste funderas och ffa bes över först.

"Bes över"... Det är vad jag gör innan jag skriver alls här. Och då är det DHAs ledning och hjälp med orden jag ber om. Det har hänt betydligt fler gånger än en att jag tycker att jag får ut alldeles för lite av dagens texter för att skriva något eget. Det är "bara" Bibeltexternas ord eller de jag läst i krönikor inför helgen eller i den bok av Bo Brander och Göran Skytte som jag nämnt förut som surrar i huvudet. Så jag ber om DHAs ledning... Och så skriver jag! Kanske inte alltid så att jag blir helt nöjd, men ofta med en infallssvinkel som jag alls inte tänkt innan. (Det var t.ex. mycket tydligt när jag skrev om samarbete nyss.)

Och som jag uppfattat det är det just så den Helige Ande "arbetar". Han är sänd av Fadern för att hjälpa oss att förstå, för att hjälpa oss att ta till oss det vi läser i Bibeln och hör i goda predikningar. Och då är vi tillbaka i det där med samarbete som jag skrev om i förra inlägget.

Jag ser DHA som något av Guds "förlängda arm". Det är han som hjälper oss med orden i bön, kanske t.o.m. "översätter" våra böner så att Gud ska få fram det väsentliga när vi virrar iväg och mest pladdrar på ibland. Men det är också han som förklarar för oss vad Gud menar när våra hjärnor inte riktigt hänger med.

Det är också DHA som får oss att göra rätt mot varandra. Det där vi ofta kalla samvete - jag kallar det DHAs inverkan. När jag skyndar iväg och inte hjälper den äldre människan som kämpar med affärsdörr och rullator, men vänder och håller i dörren - då tror jag att det är DHA som hejdar mig och säger "Du har VISST tid!"

Det är helt "enkelt" den Helige Ande som visar på Gud och Jesus och på ett gott mänskligt liv!

(Naturligtvis kan mycket av det jag säger är hans påverkan hänvisas till just samvete/moral och liknande. Men jag har erfarenheter som inte riktigt stämmer med det. "Idiotiskt och förvirrat!" skulle många säga, vilket jag givetvis inte håller med om. Ska försöka förklara vid senare tillfälle.)

Han är en väldigt bra och viktig "förbindelselänk" mellan oss och Gud! En "tvåvägskanal" som gör mycket gott. En vi ska vara rädda om och lyssna till. Idag och nästa söndag, pingstdagen, uppmärksammas han lite extra. Det gläder mig mycket, för det är han sannerligen värd - den Helige Ande, hjälparen!

Allt gott!
Eva

Inga kommentarer: