onsdag 11 januari 2012

Köpminimering

(Gallerian i Stockholm. Bild från nätet.)

Har ni som jag läst ibland om människor som under ett år eller så minimerat sina inköp till bara det de verkligen behövt ? Det har skrivits och talats några gånger om både enskilda och familjer som gjort så och det har snurrat lite i huvudet på mig.

Och nu har jag nog bestämt mig för ungefär hur det skulle kunna gå till för mig.

Jag har nog nämnt/antytt både här och på den andra bloggen ( Nålar, fyrfotingar och Gud ) att jag inte har ekonomi för att höra till dem som av affärsidkare och andra skulle kallas för "bra konsumenter", alltså de som handlar en hel del. Så skulle det alls spela någon roll för mig med en "köpminimering"?

Jag tror det! Jag skulle vilja, under detta år, överhuvudtaget tänka lite mer på vad jag köper. För visst kommer även jag hem med saker som jag inte alls behöver egentligen.

Så nu tänker jag faktiskt göra en liten lista på sådant som jag faktiskt har behov av: nya hundpromenadsskor börjar bli av nöden, min rundsticka nr 4 är "på rymmen" så det behövs en ny, en regnjacka måste faktiskt till.  Blir nog både en och två turer till någon second hand. Men alla de där småsakerna som man "bara får syn på" - en kul burk till köket, en mugg som ändå är så billig, en tröja som kanske är väl lik en som finns hemma men priset... (Sedan skulle jag sannerligen behöva nya glasögon, men det är en senare dröm.)

Förhoppningen är att jag ska tänka ungefär likadant i mataffären, för där är det ju otroligt lätt egentligen att köpa med sig en hel del som man inte tänkt! Och den där varmkorven som äts på hemvägen ibland? Kexchokladen som känns som ett "måste"?

Späka mig? Inte unna mig något kul/gott/roligt alls? Nej då, det är inte alls så jag tänker! Men jag skulle vilja just tänka lite mer på vad som är behov och vad som bara är slentrian.

Vadå? Är det någon slags "anti-kapitalist" aktion av en som hatar all handel? Nej, inte det heller! Men jag tror att förutom att klara ekonomin bättre, även om jag inte slösar idag heller, så kan detta ge både tid och kraft till annat. Även om jag inte är den som "springer i affärer" särskilt mycket så är det ju lätt att gå iväg och handla bara för att man får för sig att det eller det bara måste köpas direkt. (Visst är det ganska ofta onödigheter?)

Jag vill inte heller göra detta för att jag inbillar mig att det gör mig "bättre" än andra, för det tycker jag inte. Men jag tror att det med tiden kan ge en god känsla, så det är då snarare egoistiskt. Kanske ska jag under i alla fall någon månad lägga undan pengar motsvarande det jag avstått och se vad det kan bli, det kan bli intressant:)

Jag inser visst att det behövs att människor handlar för att "hjulen ska gå runt", men jag tror att de skulle göra det väl så bra om man tänker lite på vad man handlar. Till viss del handlar det för mig kanske mest om att försöka förändra en del av mina köpmönster - handla klokare, kanske nyttigare, bättre för miljö och människa - inte att sluta handla. (Det är ju faktiskt inte möjligt!)

Ska bli kul att se hur jag lyckas, jag har inte alltid världens bästa karaktär... Men nu finns det ju i skrift så...
Inte lär det göra någon skillnad i det stora, vare sig hit eller dit, men jag är bra nyfiken på det positiva de jag läst/hört om har talat om.

Allt gott!
Eva

2 kommentarer:

Team Nelson / Ordringen. sa...

Ska bli spännande att följa detta. Det är ju som du skriver att detta kan göras på två sätt. Ett späkande, trist och vad jag är bra-sätt eller ett där man frigör ny energi och skapar positiva tankar som berikar livet.
Ulf

Floridatjej o Buttons sa...

mycket tänkvärt, du har så rätt, och jag är en hopplös impulshandlare. Tyg som jag absolut måste ha....osv. Jag tror jag ska testa köpminimering också...puss