måndag 16 januari 2012

SOPP-DAGS!

(Bild från nätet. Väldigt bra ställe när bildförrådet sinar...)

Ja, nu är det verkligen sopp-dags!

Jag hade tänkt skriva igår när rubriken för söndagen är "Livets källa", men tyvärr ville min uppkoppling inte som jag ville...

Med "Livets källa" menas ju i och för sig i detta fall Jesus, givetvis, men jag hade i tankarna att koppla ihop det med det fantastiska faktum att vi i den rikare världen så väldigt enkelt har tillgång till rent vatten. Och det otroligt orättvisa i att inte alla människor har det så!

Jag är absolut inte en sådan där fantastisk människa som i alla lägen tänker på andra, MEN... Bra ofta när jag skruvar på en kran tänker jag på alla dem i världen som antingen inte alls kan få tag på rent, smittfritt vatten eller åtminstone inte utan mycket stora ansträngningar.

Att många, många små barn dör av orent vatten tror jag att de flesta är medvetna om. Den situationen blir ju inte heller bättre av den ofta bra "aggressiva" marknadsföringen av bröstmjölksersättning i områden där vattnet inte går att lita på. (Ofta är ju dessutom bränsle en bristvara, så att koka vatten är svårt.) Man har sagt till mödrarna att ersättningen är SÅ bra för barnet, men sedan tynar det bort i magsjukdomar pga vattnet pulvret blandas ut med... Cynism i sin värsta skepnad!

Nåväl, vi har rent vatten! Lätt åtkomligt genom kranar lite varstans. Och nu kan vi använda det till att hjälpa andra!

Hur? Alldeles väldigt enkelt. Och det ger även oss själva någoting!

Jag läste nämligen i DAGEN i förra veckan att Frälsningsarmén har ett samarbete med Blå Band nu under de första 10 veckorna i år. För varje portion soppa från Blå Band som säljs så kommer de att skänka en soppa till Frälsningsarmén!

Visst är det bra? Jag, du och alla andra som köper soppa får med oss mat hem och samtidigt ser vi till att några som har svårt att köpa soppan själv får i sig!

Jag är alltför dålig på att äta soppa egentligen, trots att jag inte har det minsta emot det. Konstigt verkligen, för för mig som inte är särskilt road av att laga mat är det ju ett perfekt val. Och en soppa med en god smörgås till...

Dessutom håller ju dessa pulversoppor nära på hur länge som helst i skåpet!

Inköpslistan blir kort denna månad... För här ska laddas upp med soppor för det närmaste året eller så!

Reklam är jag inte mycket för egentligen, men nu vill jag verkligen skicka en eloge till Blå Band som gått in i detta! Visst inser jag att de vinner "godwill" på det och kanske inte skulle gjort det annars, men i sådana här fall bryr jag mig inte det minsta om det! Det viktiga är att du och jag och alla andra som köper och äter soppa på så enkelt sätt kan se till att även de som är tvungna att söka sig till Frälsningsarmén får något värmande och mättande i magen.

Att hjälpa en medmänniska att få mat är dessutom helt klart "arbete för Guds rike"! Så detta är verkligen ett "alla vinner"-projekt.

(Målet är om jag förstod rätt att Frälsningsarmén ska kunna få in de 130.000 portioner de använder vart år. Låter allt annat än orimligt tycker jag.)

Allt gott!
Eva

Inga kommentarer: