fredag 7 december 2012

Samma värde!






En artikelserie i Dagens Nyheter har gett många funderingar den senaste tiden.

Det har handlat om att arbetsgivare mer och mer ser till hur mycket tilltänkta nyanställda eller sedan tidigare anställda tränar.

Från att det för ett antal år sedan lanserades tanken (skattemässigt bra? Vet ej.) att ge sina anställda hjälp till träninsskor så väl som gymkort verkar det ha blivit ett krav. Tränar du inte är du inte intressant som arbetstagare!

En mycket intressant artikel avslutade serien. En intervju med den tyska författarinnana Julie Zeh. I den artikeln berättas bl.a. om reaktionerna när tyska försäkringsbolag ville höja premierna för människor som inte "tar hand om sig" på optimalt sätt. En av reaktionerna var "Vi i Tyskland har provat den vägen tidigare...."

Det skrämmer mig oerhört hur vi idag förutsätts se på varandra!

Jag röstar borgerligt, men jag funderar... Jag ser mer och mer anledning till att tänka över det som något proggband (Var det Nationalteatern?) sa' för många år sedan: Är du lönsam lille vän?" 

För mig är det fullkomligt självklart att alla människor har samma värde, samma rätt till liv.

Naturligtvis fördömer jag det en pedofil, en mördare, en kvinnomisshandlare, en knarklangare eller annan gör! Men det avgör inte den personens människovärde!

Kungen är inte mer värd än uteliggaren som tar sig in i porten för att få sova lite skyddad.

Kvinnan som säljer sig på Malmskillnadsgatan är inte mindre värd än bloggtjejen som omhuldas av alla andra medier.

Städerskan är inte mindre värd än VD:n vars kontor hon putsar.

OK - vissa drar in mer pengar. Vissa, forskare, läkare mm, gör mer "nytta". Men...

När man tänker på rent värde som människor är ingen mer  värd än någon annan!

Därför är jag total motståndare till dödsstraff. Även för sådana som Adolf Hitler t.ex. Vi har aldrig rätt att ta en annan människas liv!  Fördöma det människor gör - JA! Fördöma människan - nej!

Så, nu i jultider - du är inte en bättre människa för att du köper dyrare julklappar! :) Du är världens bästa DU! Och du är värd oändligt mycket.

Allt gott!
Eva

1 kommentar:

EvaLena sa...

håller fullständigt med, bra skrivet...God Jul på dig.